Grudzień 05 2024 02:37:59
Nawigacja
· Strona główna
· Newsy
· Archiwum newsów
O NAS
· Z kart historii
· Patron szkoły
· Pracownicy szkoły
· Dyrekcja
· Rada Rodziców
· Samorząd Uczniowski
· Złota Księga
INFORMATOR SZKOLNY
· Dokumenty Szkoły
· Zestaw programów
· Podręczniki
· PSO w-f
· Sierpeccy badacze
· Listy przyjętych
· Plan pracy szkoły
· Kalendarz pracy szkoły
· Terminarz oceniania
· Wyprawka szkolna
· Projekt edukacyjny
· Plan lekcji
· Zajęcia dodatkowe
· e-Dziennik
· Szkoła z klasą
· Konkurs Piosenki Polskiej
· Konkursy
· Wycieczki
· Sukcesy sportowe
· Lekkoatletyczne rekordy
· Galeria
· Publikacje
· Rekrutacja
· Dni wolne
· Ferie zimowe
PSYCHOLOG & PEDAGOG
· Zapraszamy
· Informacje
BIBLIOTEKA
· Szkolne centrum multimedialne
· Regulamin pracowni
· Bibliteka szkolna
· Regulamin biblioteki
· Darmowy podręcznik
ŚWIETLICA
· Z życia świetlicy
· Doradca zawodowy
STOŁÓWKA
· Regulamin
· Obiady
KONTAKT
· Rodzic/uczeń
· Administrator
INNE
· Szukaj
· Event Calendar
Przeznacz 1% podatku
Przeznacz 1% podatku

FUNDACJA ROSA
NUMER KRS: 0000207472
Gimnazjum Miejskie
w Sierpcu
Identyfikator placówki:
136571

W załączeniu informacja jak należy wypełnić PIT:
pit.doc, pit.pdf.

W ten sposób zdobyte środki wzbogacą bazę dydaktyczną naszych uczniów.
Ostatnia fotka

LOGO

koncert37

koncert36
"FONOHOLIZM WŚRÓD GIMNZJALISTÓW" - raport
Aktualności"FONOHOLIZM WŚRÓD GIMNZJALISTÓW&" ryzykowne, problemowe korzystanie z telefonów komórkowych - raport z działań w ramach projektu edukacyjno - profilaktycznego – I semestr r. szk. 2017/2018

Fonoholizm to jedno z uzależnień od czynności określanych także mianem uzależnień behawioralnych. Jest to nowe zagrożenia, na które narażona jest dzisiejsza młodzież. Nie ma istotnych różnic w obrazie uzależnienia od środków psychoaktywnych, w którym nastolatkowie poszukują kontaktu z konkretną substancją, a uzależnieniem od wykonywania określonej czynności.
Uzależnienia behawioralne, to wszelkie nałogowo powtarzane czynności bez udziału środków psychoaktywnych. Należą do nich zachowania lub działania które są akceptowane społecznie, takie jak: korzystanie z internetu, granie w gry hazardowe, oglądanie telewizji, używanie telefonu komórkowego, praca ponad siły, objadanie się i wiele innych. Zachowania te stają się zagrażające i mogą przejść w uzależnienie wówczas, gdy tracimy kontrolę nad daną czynnością, odczuwamy przymus jej wykonywania. Kiedy natomiast nie możemy jej wykonywać, doznajemy rozdrażnienia, złości a co najmniej niepokoju.

Widząc, jak często nasi uczniowie korzystają na przerwach z telefonu komórkowego i z jakim żalem chowają aparaty przy wejściu na kolejną lekcję, opracowaliśmy projekt edukacyjno – profilaktyczny p.n. „Fonoholizm wśród gimnazjalistów”.
Celem projektu było zwrócenie uwagi uczniów na zagrożenia wynikające z nadmiernego używania telefonu komórkowego oraz wypracowanie przez uczniów zasad rozsądnego, odpowiedzialnego korzystania z telefonu. W trakcie pracy z młodzieżą okazało się, że można także stworzyć komórkowy savoir- vivre.
W ramach projektu przeprowadzono w pierwszym semestrze we wszystkich klasach drugich i trzecich dwugodzinne warsztaty psychoedukacyjne pokazujące młodzieży mechanizm i objawy uzależnienia od telefonu oraz konsekwencje fizyczne, psychologiczne i społeczne. Uczniowie zastanawiali się nad alternatywnymi sposobami spędzania wolnego czasu z rodziną, z przyjaciółmi. Wymieniali formy aktywności, które można wykonywać samemu. Wypracowali katalog czynników zmniejszających ryzyko uzależnienia od czynności. Wśród nich podali:
- pracę nad samooceną,
-wdrażanie sposobów konstruktywnego radzenia sobie ze stresem,
- posiadanie pasji, hobby, uprawianie sportu itp.,
- spędzanie czasu wolnego w sposób urozmaicony,
- dbanie o relacje z najbliższymi: z kolegami, z rodziną.

W trakcie zajęć wszyscy uczniowie wypełnili anonimowo ankietę pt.” Fonoholizm w naszej szkole.” W badaniach wzięło udział 245 uczniów tj. 90% wszystkich uczniów.

Główne problemy badawcze to:
Jak wygląda zjawisko fonoholizmu wśród gimnazjalistów ? Jakie jest ryzyko zagrożenia fonoholizmem w badanej grupie? Analiza ankiety dała odpowiedź na postawione pytania a także na szereg innych pytań związanych z omawianym problemem .

Poniżej przedstawiamy wyniki:
Jakie są opinie młodzieży na temat: jednego dnia bez telefonu?
Nie wyobraża sobie nawet jednego dnia bez telefonu 38% uczniów, 62% dopuszcza taką sytuację. Jednakże w przypadku zapomnienia urządzenia z domu – 40% badanych deklaruje konieczność powrotu po niego a 27% nie wraca, ale czuje niepokój. 33% twierdzi, że nie wraca po telefon i nie przejmuje się tym.
Spotkania z ludźmi, kontakt osobisty z ludźmi przedkłada ponad kontakt za pośrednictwem telefonu komórkowego 49% badanych uczniów; 51% ma zdanie odmienne i bardziej ceni sobie kontakt z ludźmi przez aparat telefoniczny.
Bardzo duża grupa badanych – 80% zgadza się z twierdzeniem, że telefon komórkowy w dzisiejszych czasach służy do tego, aby być na bieżąco ze wszystkimi informacjami. Dla 74% badanych telefon komórkowy to bardzo ważne źródło rozrywki i utrzymywania kontaktów towarzyskich.

Do czego młodzież wykorzystuje telefon komórkowy?
- rozmów telefonicznych -93%
- korzystania z portali społecznościowych -90%
- wysyłania sms-ów/mms-ów – 84%
- surfowania w Internecie/chatowania - 82%
- robienia zdjęć lub filmów – 80%
- słuchania muzyki – 75%
- grania w gry – 55%
- robienia notatek – 47%
- zapisywania notatek – 44%
- brania udziału w konkursach sms lub loteriach – 54%
- ogladania filmów na Youtubie – 16%.
Codzienne korzystanie z w.w. funkcji telefonu deklaruje 85% badanych, kilka razy w tygodniu - pozostali badani.

Ile czasu w ciągu dnia młodzież spędza rozmawiając przez telefon komórkowy?
45% młodzieży rozmawia przez telefon krócej niż godzinę, 13% rozmawia godzinę, a 11% od dwóch do trzech godzin.

Jakie korzyści niesie ze sobą użytkowanie telefonu komórkowego?
- 87% młodzieży wskazało na możliwość kontaktowania się z innymi bez względu na czas i miejsce, w którym się znajdujemy oraz możliwość podtrzymywania relacji międzyludzkich
- 68% badanych wskazało na zapewnienie bezpieczeństwa, możliwość kontaktowania się ze służbami bezpieczeństwa w każdym miejscu
- 67% gimnazjalistów wskazało na szybkość uzyskiwania informacji
- 66% badanych wybrało możliwość dostępu do Internetu bez względu na miejsce
- 58% badanych wskazało oszczędność czasu (możliwość dzwonienia w czasie wykonywania innych czynności).

Jakie zagrożenia w opinii młodzieży związane są z posiadaniem i korzystaniem z telefonu komórkowego?
- 72% badanych wskazało na naruszenie prywatności – możliwość robienia zdjęć i nagrywania wypowiedzi bez zgody rozmówcy
- 63% badanych uczniów wskazało na ograniczenie i zaburzenie rzeczywistych kontaktów międzyludzkich
- 46% badanych wskazało na utratę pieniędzy i czasu na niepotrzebne rozmowy i sms-y
- 26% badanych wskazało na możliwość kontaktowania się w czasie, gdy tego nie chcemy, a 24% na bycie pod stałą kontrolą np. rodziców.

W jakich nietypowych sytuacjach zdarzyło się uczniom użyć telefonu co najmniej trzykrotnie?
- 67% badanych wskazało, że w trakcie lekcji w szkole użyli telefonu co najmniej trzykrotnie
- 49% uczniów użyło telefonu w trakcie rodzinnego posiłku
- 46% uczniów użyło w kinie, podczas przedstawienia
- 42% uczniów wskazało, iż użyło telefonu w trakcie sprawdzianu, klasówki.

Czy zdarza się młodzieży korzystać z telefonu komórkowego mimo szkodliwych następstw np. zaniedbywania obowiązków, nauki czy snu?
- 31% badanych udzieliło negatywnej odpowiedzi
- 29% uczniów udzieliło odpowiedzi, iż często się to zdarza
- 40% badanych zaznaczyło, że sporadycznie ma miejsce sytuacja korzystania z telefonu pomimo szkodliwych następstw.

Podsumowanie wyników ankiety
Telefon komórkowy to dziś „kieszonkowe centrum świata: tv, internet, aparat fotograficzny, szafa grająca, salon gier, tłumacz, kalendarz, szpieg, elektroniczne ucho i oko”. Internet w telefonie zachwyca możliwościami technologicznymi: dostępem do globalnej wiedzy, rozrywki, i szybkiej komunikacji. Badana młodzież wskazuje wyraźnie na znacznie więcej korzyści płynących z użytkowania telefonu komórkowego niż na zagrożenia. Choć jednocześnie zaskakuje fakt, iż zdaje sobie sprawę z zagrożeń t.j. ograniczenia i zaburzenia rzeczywistych kontaktów międzyludzkich. Po stronie negatywów wymienia także straty finansowe.
Martwi fakt, iż tylko 49% badanych przedkłada kontakt osobisty z ludźmi nad kontakt za pośrednictwem telefonu komórkowego.
Zastanawiające są odpowiedzi badanych na pytanie o przydatność telefonu. Wyraźnie widać, że młodzież korzysta głównie z rozrywkowej i towarzyskiej funkcji internetu w telefonie.
Wyraźnie niepokojącym sygnałem jest fakt, iż prawie 1/3 badanych uczniów (29%) korzysta z telefonu komórkowego mimo szkodliwych następstw. t.j. zaniedbując obowiązki, naukę, zaburzając rytm snu.

Powyższe wnioski oraz nadmiar czasu, jaki młodzież poświęca na czynności związane z telefonem komórkowym, można potraktować jako zjawisko problemowe, które w efekcie może prowadzić do ryzyka uzależnienia. Nie jest możliwe zakazać korzystania z telefonu komórkowego, ponieważ jest on nieodłącznym atrybutem współczesnego, młodego człowieka. Należy natomiast podjąć jeszcze dodatkowe działania informacyjne zaplanowane w projekcie, które skłonią młodzież do refleksji na temat korzystania przez nią z telefonu komórkowego, aby nie stał się on „najważniejszym” elementem ich życia.

Opracował zespół ds. opieki psychologiczno –pedagogicznej.


Adres szkoły
Gimnazjum Miejskie
im. M. Kopernika
ul. Braci Tułodzieckich 2
09-200 Sierpc
tel/fax: 0242751175
e-mail: gm@edu.sierpc.pl
Znajdź nas na
Szkoła z klasą
15 - LECIE
Teatr szkolny
Bezpieczna szkoła
B&N
Szkoła bez przemocy
Kalendarz
Po Wt śr Cz Pi So Ni
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
Pracownie Internetowe
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Wygenerowano w sekund: 0.00 9,993,921 Unikalnych wizyt