Aby spełnić wymogi uczestnictwa w programie, wybraliśmy określone zadania do realizacji. Jednym z nich jest opracowanie Szkolnego Systemu Przeciwdziałania Przemocy i Agresji. Zadania tego podjęli się uczniowie - Zadania tego podjęli się uczniowie - przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego klas pierwszych i drugich, nauczyciele oraz specjaliści: kurator zawodowy z Sądu Rejonowego i psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Sierpcu na debacie szkolnej „NIE ZAMYKAJ OCZU”, która odbyła się w dniu 17 marca. Uczestnicy debaty zastanawiali się wspólnie nad atrakcyjnością i skutecznością podejmowanych dotychczas działań zapobiegających agresji i przemocy w szkole. Działania te są zawarte w Szkolnym Programie Wychowawczym i Profilaktycznym, które prezentowane były na zebraniach na początku roku szkolnego. Uczniowie pozytywnie wypowiedzieli się na ich temat. W toku dyskusji podali inne sposoby przeciwdziałania agresji:
1. Organizowanie przedstawień profilaktycznych, w których role aktorów odtwarzają uczniowie naszej szkoły;
2. Organizowanie większej liczby zajęć pozalekcyjnych, nastawionych na rozwijanie zainteresowań np. muzyką, filmem, literaturą, modą (wspólne słuchanie, oglądanie i dyskusja), sportem ( poznawanie sztuk walki ); tworzenie klubów zainteresowań; uczniowie powinni kojarzyć szkołę z przyjemnością i zabawą;
3. Zadbanie o to, aby w mieście było więcej miejsc spotkań i imprez miejskich dla młodzieży w wieku gimnazjalnym ( np. sztuczne lodowisko, miejski konkurs graffiti);
4. W ramach kary za zachowania agresywne orzekanie o konieczności wykonywania prac społecznych przez uczniów w obecności wychowawcy;
5. Publiczne przepraszanie uczniów, nauczycieli za zachowania agresywne (tytułem zadośćuczynienia);
6. Zweryfikowanie kwestii przydzielania punktów ujemnych w Regulaminie Oceny Zachowania za zachowania agresywne ( nie mobilizują do poprawy postawy);
7. W przypadku poprawy zachowania u ucznia docenianie drobnych zmian przez wszystkich nauczycieli, nagłaśnianie, że uczeń stara się i wspieranie go w poprawie;
8. Uczulanie rodziców uczniów na zebraniach na to, aby mieli jako rodzice ścisły i autentyczny kontakt ze swoimi dziećmi; aby mieli czas dla dzieci.
Uczniowie ponadto zauważyli, że bardzo ważne jest natychmiastowe reagowanie przez nauczycieli w przypadku agresji. Długo dyskutowali także nad problemem „udawania” przez rówieśników, że nie widzą agresji wokół i nie reagują, stwierdzili, że tylko jednolita pełna potępienia postawa wobec agresji jest w stanie ją zminimalizować.