Z wizytą w Obserwatorium Geofizycznym PAN w Świdrze
Dodane przez admin dnia Październik 21 2014 23:14:00
21 października 2014 roku odbyła się wycieczka uczniów Gimnazjum Miejskiego im. M. Kopernika w Sierpcu do Obserwatorium Geofizycznego PAN w Świdrze. Młodzież poznała historię badań geofizycznych, genezę powstania pierwszego na ziemiach polskich obserwatorium magnetycznego w Świdrze. W przystępny sposób wyjaśniono uczniom potrzebę prowadzenia ciągłych obserwacji oraz zaprezentowano aparaturę stosowaną do pomiarów pól magnetycznych i elektrycznych Ziemi, a także parametrów meteorologicznych i zanieczyszczeń powietrza....
Treść rozszerzona
21 października 2014 roku odbyła się wycieczka uczniów Gimnazjum Miejskiego im. M. Kopernika w Sierpcu do Obserwatorium Geofizycznego PAN w Świdrze. Młodzież poznała historię badań geofizycznych, genezę powstania pierwszego na ziemiach polskich obserwatorium magnetycznego w Świdrze. W przystępny sposób wyjaśniono uczniom potrzebę prowadzenia ciągłych obserwacji oraz zaprezentowano aparaturę stosowaną do pomiarów pól magnetycznych i elektrycznych Ziemi, a także parametrów meteorologicznych i zanieczyszczeń powietrza.
W programie wyjazdu znalazły się również zajęcia terenowe, podczas których uczniowie poznali jeden z prawych dopływów Wisły – rzekę Świder. Przemieszczając się wzdłuż doliny wykonali obserwacje dotyczące morfologii i geologii doliny rzecznej oraz procesu transportu materiału w korycie.
Wyjazd był możliwy w ramach realizacji w szkole Projektu EDUSCIENCE, którego pełny tytuł brzmi: „Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii”. Jest to największy projekt innowacyjny realizowany w obszarze nauk matematyczno-przyrodniczych, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Jego celem jest popularyzacja i wzrost zainteresowania dzieci i młodzieży naukami matematyczno-przyrodniczymi. Dzięki zmienionej formule uczenia, ma on zachęcić uczniów do tego, aby brali udział w realnym procesie badawczym, aby obserwowali otaczający ich świat, stawiali sobie pytania i samodzielnie szukali na nie odpowiedzi, aby byli w stanie przenieść metody badawcze na grunt szkolny.
Organizatorami wycieczki i opiekunami młodzieży byli nauczyciele Elżbieta Jóźwiak, Bożena Watemborska, Katarzyna Wysocka i Józef Urbański.
Józef Urbański