Debata Oxfordzka
Dodane przez admin dnia Czerwiec 05 2014 13:53:58
W związku z obchodami 25 lat polskiej demokracji 5 czerwca 2014 roku w Gimnazjum Miejskim odbyła się debata oksfordzka. Tematyka była ściśle związana z rocznicą i skupiała się wokół dwóch tematów: Buntownicy byli i są potrzebni i Czy wolność ma granice?. Debacie przysłuchiwali się, pełniący rolę ekspertów zaproszeni goście:pani Joanna Bilska, pan Zbigniew Dumowski, pan Tomasz Krukowski, ks. prał. Bronisław Sałkowskii dyrektor gimnazjum...
Treść rozszerzona
W związku z obchodami 25 lat polskiej demokracji 5 czerwca 2014 roku w Gimnazjum Miejskim odbyła się debata oksfordzka. Tematyka była ściśle związana z rocznicą i skupiała się wokół dwóch tematów: Buntownicy byli i są potrzebni i Czy wolność ma granice?. Debacie przysłuchiwali się, pełniący rolę ekspertów zaproszeni goście:pani Joanna Bilska, pan Zbigniew Dumowski, pan Tomasz Krukowski, ks. prał. Bronisław Sałkowskii dyrektor gimnazjum pan Edmund Sigiel. Rywalizowały ze sobą dwa obozy mówców – drużyna A w składzie: Wiktoria Marlęga, Sara Rosiak i Jakub Wieszczyński i drużyna B w składzie: Monika Kucharska, Klaudia Lewandowska i Elżbieta Pesta . Jedni bronili tezy, drudzy zaś starali się ją obalić.

O tym czym jest Debata oksfordzka, skąd wzięła się jej nazwa, czemu służy, jakie są zasady jej prowadzenia opowiedział zebranym Marszałek debaty – absolwent naszego gimnazjum i tegoroczny maturzysta Liceum Ogólnokształcącego im. W. Jagiełły Jakub Waśkiewicz. Przypomniał, iż idea debat oksfordzkich narodziła się na uniwersytecie w Wielkiej Brytanii. To tam w XVIII i XIX wieku debaty w elitarnych szkołach czy na uniwersytetach Anglii i Szkocji przygotowywały ich uczestników do przyszłego występowania w roli parlamentarzystów. Obok Marszałka osobą zarządzająca czasem i stroną techniczną był sekretarz debaty, którą to funkcję pełniła absolwentka naszego gimnazjum, a obecnie uczennica sierpeckiego Liceum Ogólnokształcącego im. mjra H. Sucharskiego Aleksandra Zielińska.
Po głównej dyskusji obu zespołów, nadszedł czas pytań zaproszonych klas - II d wraz z wychowawcą panią Martą Turalską i III c z wychowawcą panią Elżbietą Jóźwiak . Uczestnicy pytali m.in. o granice wolności, czy bunt jest zawsze uzasadniony i czy mniejszość może narzucać wolę większości.

Zespoły miały także możliwość zadania sobie wzajemnego pytania i z tej sposobności skorzystały. Po pytaniach, nastąpiło głosowanie publiczności i ekspertów. Ostatecznie wynik debaty zakończył się na korzyść grupy A, która zdołała przekonać zgromadzonych do swoich argumentów. Niemniej drużyna B również wykazała się olbrzymim kunsztem retorycznym. W ostatniej części spotkania, głos zabrali eksperci, którzy podsumowali debatę oraz odnieśli się do 25 rocznicy wolnych wyborów Następnie po krótkiej przerwie nastąpiło ogłoszenie wyników debaty i wręczenie nagród dla obu drużyn . Debatę zakończył miły akcent jakim był słodki poczęstunek dla wszystkich uczestniczących w dyskursie.

Debata oksfordzka została przygotowana przez panią Annę Makowską we współpracy z panią Anna Kocięcką Oprawę graficzną sali wykonały panie: Joanna Chylińska, Alina Dumowska, Elżbieta Gąsiorowska, Joanna Marlęga i Edyta Paciuszkiewicz. O nagłośnienie zadbał zespół pod opieką Waldemara Frydrychowicza.