Warsztaty profilaktyczne nt. "Narkotyki/dopalacze. Odlot czy upadek"
Dodane przez admin dnia Październik 07 2015 19:18:00
W dniu 6 i 7 października wszyscy uczniowie klas pierwszych i drugich (łącznie 249 uczniów) wzięli udział w dwugodzinnych warsztatach profilaktycznych nt. „Narkotyki/dopalacze. Odlot czy upadek”. Cele, jakie postawili sobie prowadzący zajęcia to:
• Przekazanie uczniom informacji na temat tego, czym tak naprawdę są narkotyki/dopalacze i z czego się składają.
• Uświadomienie uczniom przyczyn sięgania przez młodzież po narkotyki/dopalacze. ...
Treść rozszerzona
W dniu 6 i 7 października wszyscy uczniowie klas pierwszych i drugich (łącznie 249 uczniów) wzięli udział w dwugodzinnych warsztatach profilaktycznych nt. „Narkotyki/dopalacze. Odlot czy upadek”. Cele, jakie postawili sobie prowadzący zajęcia to:

• Przekazanie uczniom informacji na temat tego, czym tak naprawdę są narkotyki/dopalacze i z czego się składają.
• Uświadomienie uczniom przyczyn sięgania przez młodzież po narkotyki/dopalacze.
• Wyjaśnienie, dlaczego zażywanie środków psychoaktywnych jest niebezpieczne i jak objawia się uzależnienie.
• Zwrócenie uwagi na obiegowe opinie, jakie krążą na temat narkotyków/dopalaczy.
• Podkreślenie wagi zdrowego trybu życia.
• Przekazanie wiedzy na temat czynników chroniących przed zażywaniem środków psychoaktywnych oraz podanie informacji, gdzie można znaleźć pomoc w trudnych sytuacjach.

W klasach pierwszych Panie prowadzące zajęcia metodą skojarzeń sprawdziły stan wiedzy uczniów o uzależnieniach, wprowadziły definicję uzależnienia oraz przybliżyły uczniom proces i mechanizmy uzależnienia od narkotyków/dopalaczy . Uczniowie pracując w grupach opracowali zagadnienie wpływu używek na zdrowie, psychikę i życie społeczne człowieka oraz zaprojektowali ulotki zawierające zasady postępowania, którymi należy kierować się, aby nie wpaść w pułapkę uzależnienia od narkotyków/dopalaczy.
Uczniowie akcentowali następujące postawy i umiejętności:
- przebywanie w otoczeniu osób wolnych od używek,
- umiejętność bycia stanowczym, asertywnym, potrafiącym oprzeć się presji grupy,
- mieć dobre poczucie własnej wartości, godności, mieć własne zdanie na temat używek,
- prowadzenie zdrowego stylu życia (zdrowe odżywianie),
- umiejętność komunikowania się z innymi, rozmawiania o swoich problemach,
- aktywne życie, posiadanie zainteresowań, hobby,
- posiadanie grupy przyjaciół wyznających podobne wartości i kierujących się podobnymi zasadami w życiu.

Na podsumowanie warsztatów uczniowie wykonali pracę projekcyjną – wizję człowieka wolnego od uzależnień, który powinien postępować według zasad opisanych powyżej oraz charakteryzować się odpowiedzialnością, silną wolą, dbałością o swoje dobre imię, rozsądkiem.

W klasach drugich Panie prowadzące rozpoczęły pracę od sprawdzenia wiedzy uczniów po warsztatach profilaktycznych, które miały miejsce 15 maja nt. „Narkotyki, dopalacze – nie daj się wciągnąć”. W dalszej części skupiono się na sprawdzeniu, czy uczniowie mają zasoby, aby szukać pomocy w przypadku uzależnień. Najwięcej pracy włożyli uczniowie wykonując pracę projekcyjną – plan ochrony otoczenia przed uzależnieniami w pięciu sferach:
a. Co mogę zrobić dla siebie?
b. Co mogę zrobić dla najbliższych?
c. Co mogę zrobić dla sąsiadów?
d. Co mogę zrobić dla szkoły?
e. Co mogę zrobić dla miejscowości w której mieszkam?

Odpowiedzi na powyższe pytania były bardzo różnorodne. W ramach działań chroniących uczniów przed narkotykami/dopalaczami na terenie szkoły, uczniowie wymieniali następująco:
- organizowanie akcji i apeli profilaktycznych, przygotowywanie spektakli profilaktycznych, koncerty charytatywne, godziny wychowawcze,
- spotkania z Policją,
- spotkania z byłymi ludźmi uzależnionymi tzw. „świadectwa”,
- wykonywanie gazetek, ulotek o szkodliwości używek,
- wykonywanie prezentacji i projektów edukacyjnych nt. wpływu środków psychoaktywnych na życie człowieka,
- organizowanie konkursów o uzależnieniach,
- większa kontrola uczniów, narkotesty,
- udział w zajęciach dodatkowych, samopomoc koleżeńska w klasie, integracja uczniów w klasie,
- przygotowanie informacji edukacyjnych dla uczniów, rodziców na stronie internetowej szkoły,
- organizowanie czasu wolnego dla uczniów,
- ankietowanie uczniów nt. zagadnień z profilaktyki.

Niektóre z powyższych działań są podejmowane przez szkołę w ramach planowej pracy profilaktyczno-wychowawczej. Inne propozycje zgłoszone przez uczniów mogą być inspiracją do podejmowania nowych działań profilaktycznych.

Warsztaty zostały ocenione przez uczniów pozytywnie. Trenerki z firmy szkoleniowej KROKUS zbudowały dobry kontakt z uczniami. Potrafiły zainteresować uczniów poruszaną problematyką i zmobilizować do pracy na zajęciach, czego dowodem był fakt, że uczniowie nie chcieli wychodzić na przerwy międzylekcyjne, tylko dyskutowali, wykonywali plakaty.

Barbara Kuskowska