Festiwal Nauki "Powietrze wokół nas"
Dodane przez root dnia Kwiecień 17 2007 21:38:20
W sali gimnastycznej Gimnazjum Miejskiego im. Mikołaja Kopernika w Sierpcu zgromadziła się młodzież – drużyny, które zmagały się w finale konkursu integrującego wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin nauki na temat powietrza.
Konkursowe zmagania gimnazjalistów odbyły się 14 kwietnia 2007roku i cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród młodzieży.
Miło nam było z tej okazji gościć: Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2 – p. H. Kurtę, Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 3 – p. J. Ziemkiewicza, przedstawiciela Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej – p. M. Nejman, Przewodniczącego Rady Rodziców – p. J. Trochimczyka. Kliknij "Czytaj wiecej".
Treść rozszerzona
Uroczystości otwarcia Festiwalu Nauki dokonał dyrektor Gimnazjum Miejskiego p. E. Sigiel, który zachęcił młodzież do wytrwałości w zmaganiach konkursowych i zdrowego współzawodnictwa.
Nauczycielka chemii – p. H. Łobińska (lider zespołu przedmiotów przyrodniczych) przywitała gości i uczestników w imieniu nauczycieli uczących: biologii, chemii, fizyki i geografii, a następnie koordynowała przebieg Festiwalu.
Aby wziąć udział w finale Festiwalu Nauki pod hasłem „Powietrze wokół nas” uczniowie poszczególnych klas musieli wykonać gazetki ścienne obrazujące występowanie, funkcje, znaczenie powietrza.
Następnie komisja w składzie: Przewodniczący – p. J. Urbański (nauczyciel fizyki), p. B. Watemborska (nauczyciel biologii), p. E. Gąsiorowska (nauczyciel techniki), p. K. Kordulasińska (nauczyciel wych. fiz.) – wybrała sześć klas: Ib, Id, IIc, IIh, IIIa i IIIb, których trzyosobowe reprezentacje przeszły do finałowych rozgrywek.
W ocenie prac uczniów wzięto pod uwagę: merytoryczną poprawność, wartość naukową, estetykę wykonania oraz pomysłowość, kreatywność przekazu informacji.
Z kolei drużyny poszczególnych klas przystąpiły do rozwiązywania kolejnych zadań konkursowych.
Pierwsza konkurencja polegała na skonkretyzowaniu w formie plastyczno – słownej zagadnienia związanego z zanieczyszczeniem atmosfery. Tematykę prezentacji uczniowie losowali przed Festiwalem Nauki i mieli kilka dni na przygotowanie.
Następnie gimnazjaliści odpowiadali na losowo wybrane pytania z dziedziny: biologii, chemii, fizyki i geografii.
Najbardziej atrakcyjną formą współzawodnictwa okazały się zadania eksperymentalne, wykorzystujące zdobytą wiedzę w praktyce. Młodzież miała okazję samodzielnie, praktycznie zbadać właściwości powietrza. Zasada działania gaśnicy śniegowej, siła z jaką powietrze działa od dołu na kartkę papieru, rozróżnianie ciśnienia wewnętrznego od zewnętrznego (atmosferycznego), ciśnienie atmosferyczne a hydrostatyczne – to tylko niektóre z procesów charakterystycznych dla powietrza, które w sposób doświadczalny wyjaśniali uczniowie pod czujnym okiem – nauczyciela chemii – p. G. Sulińskiej i nauczyciela fizyki – p. K Wysockiej.
Rozwiązując rebusy uczestnicy odgadywali rozwiązania, którymi były hasła biologiczne, chemiczne, fizyczne i geograficzne dotyczące procesów, którym podlega otaczająca nas mieszanina jednorodna, jaką jest powietrze.
Na zakończenie do wspólnej zabawy włączyła się publiczność, wykonując „samolociki ” z papieru. Do wykonania tego zadania potrzebna też była sprawność fizyczna, gdyż wygrywała ta drużyna, której „ samolot ”poleciał najdalej. Ta konkurencja wzbudzała żywy doping i aplauz.
Nad prawidłowym przebiegiem konkursowych zmagań czuwała komisja w składzie: przewodniczący – dyrektor p. E Sigiel, p. M. Nejman (przedstawiciel Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej), nauczyciel fizyki –
p. J. Urbański i nauczycielka biologii – p. A. Suchodolska.
Udział w realizacji projektu pod hasłem „ Powietrze wokół nas” wymagał od uczestników wiedzy z różnych dziedzin: biologii, chemii, fizyki i geografii.
Rozwija także umiejętności pracy w grupie. Przyczynia się do integracji zespołów klasowych, daje uczniom zainteresowanym przedmiotami przyrodniczymi możliwość pokazania swoich mocnych stron, uczy autoprezentacji.
Istotne było zaangażowanie wychowawców przygotowujących klasy: p. B. Watemborskiej (wychowawca klasy Ib), p. G. Danik (wychowawca klasy Id), p. E. Jóźwiak (wychowawca klasy IIc), p. M. Nowak (wychowawca klasy IIh), p. M. Michalskiej (wychowawca klasy IIIa), p. D. Cendrowskiej (wychowawca klasy IIIB).
W przerwach między poszczególnymi konkurencjami czas umilał zespól pod kierunkiem p. Aleksandry Dołasińskiej. Dziewczęta wykonywały piosenki w języku polskim i języku angielskim o tematyce związanej z Festiwalem Nauki.
Wystrój sali gimnastycznej stanowiła dekoracja tematycznie związana z hasłem konkursu.
Akcentowała ona różnorodność procesów fizycznych i chemicznych zachodzących w atmosferze oraz praktyczne wykorzystanie powietrza. W przygotowaniu wystroju sali gimnastycznej zaangażowani byli nauczyciele zespołu przyrodniczego, a szczególnie nauczyciel techniki p. E. Gąsiorowska.
W ogólnej klasyfikacji zwyciężyła drużynowo klasa IIIa, drugie miejsce zajęła klasa Id, trzecia lokata przypadła klasie IIIb. Laureaci trzech pierwszych miejsc odebrali nagrody z rąk Przewodniczącego Rady Rodziców p. J. Trochimczyka. Fundatorem upominków była Rada Rodziców przy Gimnazjum Miejskim im Mikołaja Kopernika w Sierpcu. Podziękowanie dla wszystkich drużyn stanowiły dyplomy za udział w Festiwalu Nauki.
Ogromne zainteresowanie, atrakcyjność zadań i ciekawa forma organizacji Festiwalu Nauki pozwala na inny sposób zdobywania wiedzy z przedmiotów przyrodniczych. Jest to przykład świetnego połączenia nauki i zabawy, rywalizacji i dzielenia się wiedzą o otaczającym świecie. Jest to motywacja do zorganizowania w podobnej konwencji kolejnego Festiwalu Nauki w przyszłym roku szkolnym.